خواص شگفت انگیز کرفس


۱- کاهش وزن
به گفته محققان  ساقه کرفس  کمتر از ۱۰ کالری  دارد پس  قطعا باعث کاهش وزن می شود. با این حال، راز واقعی  کاهش وزن کرفس  بخاطر فیبر آن است.فیبر موجود در کرفس برای سیستم گوارشی فوق العاده خوبستبنابراین، کرفس  انسان را سیر نگه میدارد. چون ۹۵ درصد آب  دارد
با توجه به تحقیقات انجام شده در  سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی بین المللی، یک گروه از زنان (۳۵ تا ۴۵ سال) که به طور منظم ورزش پیلاتس و مکمل های کرفس مصرف  به مدت ۸ هفته به طور قابل توجهی کاهش می یابد

۲. بهبود هضم غذا

 محتوای آب موجود در  کرفس  سطح مایع  بدن را افزایش میدهد که  برای جذب مواد مغذی کمک میکند. همچنین مواد غذایی به راحتی از طریق دستگاه گوارش دفع می شودکرفس  دارای ترکیبات فوق العاده ای است که شامل الیاف محلول و نامحلول است. بخاطر همین برای رفع یبوست کمک میکند. ، از سوی دیگر، فیبر محلول غذا را به راحتی در دستگاه گوارش هضم میدهدتحقیقات  سال ۲۰۱۴  نشان داد که  غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی مانند کرفس به هضم چربی در دستگاه گوارش کمک میکندعلاوه بر این، تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰  در موشها  نشان داد که  مصرف عصاره کرفس زخم معده را درمان میکند

توجه داشته باشید: خوردن کرفس بیش از حد می تواند باعث اسهال شود. همچنین، بهتر است کرفس را  خام  نخورید
۳. کاهش التهاب
حتی یک ساقه کرفس به تنهایی دارای خواص ضد التهابی باور نکردنی است. این شامل یک متابولیت گیاهی به نام apigenin است که در کاهش التهاب موثر است. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۷ اثرات ضد التهابی  در بیماری های التهابی مانند آرتریت نشان داده  است به علاوه ، کرفس حاوی ترکیبی به نام  COX-۲  است که هورمون کورتیزون  تولید کرده و التهاب دردناک در بدن کاهش می دهد.  دیورتیک موجود در کرفس نیز  بلورهای اسید اوریک  را  در اطراف مفاصل،  از بین می برد

از این رو، مصرف کرفس می تواند مشکلاتی مانند آرتریت   درد التهابی، درد عضلانی، بیماری التهابی روده، و درد مفاصل  را از بین ببرد. خواص ضد التهابی آن نیز  به کاهش آکنه کمک میکند.
۴. کاهش فشار خون بالا
مصرف منظم پتاسیم به کاهش فشار خون با متعادل  کردن سطح سدیم در بدن کمک می کند. کرفس  یک منبع خوبی از پتاسیم است.مطالعه  منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان  داد که افزایش مصرف پتاسیم در افراد مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد و هیچ تاثیری بر غلظت چربی خون در بزرگسالان  ندارد.به علاوه ، کرفس حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام Phthalein که در شل شدن عضلات  تاثیر دارد   خون را  از شریان  به قلب می برد،  این به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد.
۵.  کاهش کلسترول بد
 غنی از فیبر، است که به  کاهش کلسترول بد کمک میکند

به علاوه ، ترکیب شیمیایی در کرفس  بنام  Phthalein  سطح کلسترول را کاهش می دهد. حتی خوردن  روزانه  ۱ تا ۲ ساقه کرفس  کلسترول بد را از بین می برد


۶. دارای یک اثرAlkalizing

 

سطح PH خون  در   حالت عادی می تواند به  دلیل  استرس، رژیم غذایی اسیدی یا هجوم سموم در بدن اسیدی می شود    که کرفس اسیدی بودن آن  را کاهش میدهد.کرفس یک منبع باور نکردنی از مواد معدنی ضروری مانند  پتاسیم است. مصرف روزانه کرفس می تواند  اسید را در سطح طبیعی نگه داشته، بدن را نیرومند کرده  و سیستم ایمنی بدن  را تقویت کندبه علاوه  افزایش اسید  در ادرار باعث  سنگ کلیه و سایر عفونت های مثانه می شود. بنابراین، جایگزینی مواد غذایی با اسید بالا مانند گوشت و فراورده های لبنی با مصرف منظم کرفس سطح اسیدی بدن را در حد متعادل نگه میدارد

 

۷. کرفس بدن را هیدراته نگه میدارد

هیدراتاسیون به سلامت کلی بدن کمک میکند. هر سلول  بدن  برای اینکه بتواند کارش را بدرستی انجام دهد  به آب و اکسیژن،نیاز دارد
کرفس حدود ۹۵ درصد آب  دارد که ، می تواند نقش کلیدی در جلوگیری از کم آبی بدن ایفا کند ، که می تواند خستگی، تشنگی، تکررادرار ، پوست خشک، سردرد، یبوست، گرفتگی عضلانی و سرگیجه را  از بین ببرد . هیدرانه کردن بدن باعث درخشان شدن  پوست، مو و  سلامت بدن می شود. به علاوه ، پتاسیم  موجود در کرفس  باعث افزایش ادرار شده و این باعث از بین رفتن سموم مضر بدن میشود.کرفس ، به خصوص در ماه های گرم تابستان، برای جلوگیری از کم آبی توصیه می شود


۸.  محافظت از چشم

یک ساقه کرفس   ویتامین A  بدن برای حفظ بینایی  را در دراز مدت تامین میکند. شبکیه  چشم نیاز به پردازش تصاویر و ارسال آنها به مغز دارد
. کمبود ویتامین A می تواند باعث کاهش بینایی  و یا ضعیف شدن شبکیه چشم شود.کرفس  شامل لوتئین و زیگزانتین – آنتی اکسیدان ها ی موجود در سبزیجات برگ سبز  است که چشم را در برابر  اثرات مخرب ماوراء بنفش خورشید (UV) محافظت می کند. بهترین کار این است  ساقه کرفس پخته شود .
کرفس  را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا پیشگیری کنید


۹- جلوگیری از کاهش حافظه

تحقیقات اخیر  نشان داده است که کرفس سلول های مغز  را تقویت کرده و با بالا رفتن سن   ظرفیت ذهنی مغز کاهش نمیابد.  تحقیقات انجام شده درسال ۲۰۱۰ در مجله تغذیه منتشر شده نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی  از لوتئولین شامل  ترکیب گیاهی است که باعث ضعیف شدن مغز در دوران پیری نمی شود . لوتئولین یک ماده طبیعی  در کرفس است.به علاوه،  مواد شیمیایی  موجود در کرفس به اسم Phthalein وجود دارد که باعث سلامتی روان می شود.خوردن  روزانه کرفس از بیماریهای مغزی در دوران سالمندی مانند آلزایمر پیشگیری میکند


۱۰. مبارزه با سرطان

  کرفس را به رژیم غذایی روزانه خود، اضافه کنید
تحقیقات  انجام شده  در سال ۲۰۱۳ نشان داد که کرفس سلولهای سرطانی را از بین می برد
در سال ۲۰۱۱، پژوهشگران دانشگاه میسوری نیز اثر apigenin  موجود در کرفس در زنان مبتلا به سرطان پستان بسیار مفید است
از این رو، یک ساقه کرفس در روز انسان را از سرطان نجات میدهد
 روزانه  ۲ تا ۳ ساقه کرفس خام بخورید.  همچنین می توانید آن را در سالاد اضافه کنید. یا سوپ کرفس درست کنید یا  اسموتی کرفس درست کنید به این طریق که ۳ ساقه کرفس خرد شده ۳  عدد هویج متوسط ​​خرد شده، ۱ کلم بروکلی متوسط ​​خرد شده و ۱ زنجبیل  در یک مخلوط کن بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بریزید. این دستور غذا  ۱۰ تا ۱۱ اونس آب بریزید.  یک لیوان ۲۰ دقیقه قبل از صبحانه هر روز بنوشید